alžbětínek


Alžbětínek je zdobnou variantou polosloupku. Alžbětínek vytváří pružný a zároveň plastický vzor. Oproti běžnému polosloupku je alžbětínek dvojnásobně širší, k alžbětínkové řadě tedy potřebujeme sudý počet ok základního řetízku
První alžbětínková řada vyžaduje tři oka obrat a háčkujeme vždy ob jedno oko základního řetízku. V dalších řadách stačí na obrat dvě oka.


Tento postup ukazuje, jak háčkovat druhou a každou další alžbětínkovou řadu.

1 začínáme stejně, jak kdybychom háčkovali krátký sloupek: tedy protáhneme přízi pod oky předchozí řady.
Získáme tím dvě smyčky/oka na háčku.

2 Nahodíme jako na dlouhý sloupek a přízi protáhneme stejným místem jako v kroku 1.

3 Na háčku máme celkem čtyři smyčky/oka.

4 Přízi protáhneme všemi čtyřmi oky zároveň.

5 Alžbětínek dokončíme jedním řetízkovým okem. Toto řetízkové oko je nedělitelnou součástí prvku, není třeba ho výslovně uvádět v rozpisu. 

Řadu alžbětínků ukončuje řetízkové oko posledního sloupku.
Toto oko nezapočítáváme mezi oka na obrat. Na obrat je tedy třeba uháčkovat další 2ŘO.

4 komentáře:

  1. Vzor působí docela vzdušně a volně, ale spotřeba bude asi značná, nebo se mýlím? Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, spíš bych řekla vyšší :-) Změřila jsem přízí dvou řad obyčejných polosloupků a dvou řad alžbětínků: alžbětínská délka je tak o 65 % vyšší. Na veliký šátek z Malabriga to asi nebude :-)

      Vymazat
    2. Ty jsi žena činu! Díky! Petra

      Vymazat